Teman som novellerna behandlar
Klasskompisar behandlar olika teman i de olika novellerna. Klicka på det temat du vill läsa mer om.
Känslor: Vi mår bättre och samvaron med andra blir enklare när vi kan uttrycka vad vi själva känner och sätta oss in i andras känslor. I Klasskompisar reflekterar vi över vilka funktioner känslor har, övar på att sätta namn på känslor och ger strategier för att hantera starka känslor.
Tema i: Agnes, Elise och Noah
Normer: I samhället som helhet, men också i alla grupper, finns olika normer. En del kan kännas kvävande. I Klasskompisar skapar vi medvetenhet kring normer. Det bidrar till att vi blir bättre på att respektera varandra.
Tema i: Amit, Elise
Mobbning: I kampen om status eller i en otrygg grupp kan barn fara illa. I Klasskompisar tas mobbning upp ur alla inblandades perspektiv. Barnen får reflektera över gruppdynamik och får verktyg att agera. För ledaren öppnas dörrar att upptäcka utsatthet.
Tema i: Sofi, Agnes, Noah
Grupptryck: Att höra till är en stark drivkraft, särskilt hos unga vars hjärnor inte är fullt utvecklade. Klasskompisar medvetandegör och ger verktyg att stå upp för sig själv och för andra. Alkohol, tobak och sociala medier lyfts specifikt.
Tema i: Sofi, Vera, Louise
Kärlek: Kärlek kan se olika ut och därför behöver vi prata om det på ett inkluderande och öppet sätt. I Klasskompisar får barn fundera på hur det kan kännas i kroppen och hur man kan visa att man är kär. Vi pratar om kärleken till familj, vänner, djur och mer romantisk kärlek.
Tema i: Shamun, Sofi, Fatima
Vänskap: Att skapa och behålla goda vänskapsrelationer är något av det viktigaste en ung person lär sig. I Klasskompisar reflekterar vi kring att vara en schysst kompis och hur man kan hantera konflikter. Vänskap är ett genomgående tema, men i några noveller lyfts ämnet särskilt.
Tema i: Agnes, Emil, Louise
Relationer: Många upplever flera viktiga band under sin livstid, inklusive familjerelationer, vänskapsrelationer, romantiska relationer och online-relationer. Klasskompisar tar upp en mängd olika typer av relationer. Centralt i novellerna är gemenskap mellan unga och relationer i familjen.
Tema i: Agnes, Noah, Emil
Samtycke: När vi är tydliga med våra gränser och respekterar andras gränser mår vi bra. Hur samtycke ser ut är inte självklart, därför behöver vi få mer kunskap samt samtala om det. Genom Klasskompisar får barnen möjlighet att öva på att sätta gränser, visa ja- och nej-signaler och fundera över samtycke.
Tema i: Sofi
Sexuella övergrepp: Många barn utsätts för sexuella övergrepp, och ämnet kan upplevas tungt och svårt att prata om. Ibland vet barnen inte ens om att det de varit med om räknas som ett övergrepp. I Klasskompisar gör vi ämnet pratbart, lyfter bort skam och skuld och ger vägar till stöd.
Tema i: Sanna
Alkohol: I Sverige är alkoholnormen stark. Trots det är ungas drickande på en rekordlåg nivå – dock inte i alla grupper. Att arbeta med Klasskompisar stärker ställningstagandet att välja bort alkohol men är framför allt förebyggande eftersom det stärker förmågan att stå upp för sina egna värderingar.
Tema i: Louise, Oliver
Tobak: Aktivt arbete för en tobaksfri skolgård, skoltid och fritid är viktiga förebyggande åtgärder mot användning av tobak och nikotin. Klasskompisar ger barn möjlighet att ta ställning mot tobak och nikotin med särskilt fokus på verktyg för att stå emot grupptryck.
Tema i: Vera
Beroende: Vart femte barn har någon gång under barndomen en förälder som dricker för mycket. Utöver det finns annan beroendeproblematik. När vuxna har ett beroende drabbar det barnen. I Klasskompisar lyfter vi bort barns skuld och skam samt ger vägar till stöd.
Tema i: Oliver, Maryam
Identitet: Varje individ har rätt att forma och uttrycka sin identitet utan att tvingas in i förutbestämda normer. I Klasskompisar lyfts identitetsfrågor upp brett, till exempel utifrån kön och könsidentitet, religion, sociala medier, intressen, min roll i klassen och i familjen.
Tema i: Elise, Emil
HBTQ+: Att inte känna sig hemma i sin kropp och att fundera över sin sexualitet är viktiga identitetsfrågor. I Klasskompisar lyfts frågor om kön och identitet på ett inkluderande sätt med fokus på synliggörande av normer.
Tema i: Shamun, Elise, Agnes
Ekonomisk utsatthet: Ekonomisk utsatthet bidrar till ojämlika uppväxtvillkor och är något som många barn funderar på. Klasskompisar ger barnen möjlighet att prata om orättvisor och även att fundera över vad som är viktigt och värdefullt.
Tema i: Maryam
Utsatthet i hemmet: I Klasskompisar behandlas ämnet utsatthet i hemmet utifrån perspektiven vuxna som dricker för mycket, hedersnormer och sexuella övergrepp. Barnen får möjlighet att närma sig dessa frågor på ett tryggt sätt och du som vuxen kan fånga upp barn som behöver stöd.
Tema i: Sanna, Oliver, Fatima
Familj: Många barn lever i komplicerade familjemiljöer, och livets berg- och dalbana påverkar hur barnen har det. I Klasskompisar möter vi allt från vardagligheter som att bjuda hem vänner och att ha separerade föräldrar till att vara familjehemsplacerad eller ha en förälder som dricker för mycket.
Tema i: Noah, Oliver, Amit
Hedersnormer: Att leva med hedersnormer innebär begränsningar i vardagen, till exempel kring kläder, relationer, fritid och utbildning. När detta innebär starka förbud och kopplas till familjens heder kan det påverka barnen negativt. I Klasskompisar lyfter vi hedersnormer utifrån mänskliga rättigheter.
Tema i: Fatima
Rasism och andra diskrimineringsgrunder: Det är viktigt att unga lär sig om rasism och andra diskrimineringsgrunder, på så sätt främjas medvetenhet. Målet med samtal och övningar i Klasskompisar är att skapa en inkluderande miljö, där alla behandlas med respekt oavsett vem man är.
Tema i: Amit
Sociala Medier: För mycket skärmtid är enligt WHO en riskfaktor för både fysisk och psykisk ohälsa. Appar designas för att man ska tillbringa så mycket tid som möjligt i dem. Samtidigt ger sociala medier många möjligheter till interaktion och gemenskap. Klasskompisar ger möjlighet att fundera över vilken roll sociala medier har i ens liv.
Tema i: Vera
Rättigheter: Alla människor, och särskilt alla barn, har starka rättigheter. I Klasskompisar ger vi kunskap om rättigheter och de sju diskrimineringsgrunderna och samtalar om vad de innebär i vardagen, för att stärka barn att våga ta plats och våga ta hjälp när deras rättigheter begränsas.
Tema i: Sanna, Fatima, Amit
Psykisk hälsa: Barns psykiska hälsa påverkas av många faktorer. Förutom familj och andra nära relationer gäller det till exempel skola, fritid, miljön där man växer upp och tillgången till stöd vid behov. I Klasskompisar lyfts alla dessa teman, svåra ämnen görs pratbara och olika vägar till god psykisk hälsa och stöd lyfts fram.
Tema i: Sofi, Oliver, Sanna, Noah