Om Klasskompisar
Boken Klasskompisar med tretton spännande noveller handlar om eleverna i klass 6C på Albackaskolan. I varje novell står olika barn i fokus, och därmed lyfts olika teman. Var beredd på att barnen fångar upp något annat än det du tänkt som tema, något som känns viktigt och aktuellt för dem!
Novellerna kan läsas i valfri ordning och valfritt antal. Till varje novell finns ett handledningsmaterial med en stor mängd övningar som leder till utveckling av både gruppen och det enskilda barnet. Skratt och fina samtal utlovas!
Vi rekommenderar att man börjar med Agnes, eftersom klassen presenteras där. Det är tänkt att den vuxne läser högt så att hela gruppen kan ta del av berättelsen oavsett läsförmåga.
Målgruppen är 10–13-åringar i skola, föreningar eller andra sammanhang där man vill arbeta med värderingar och ge barn och unga möjlighet att växa.
För dig som jobbar inom skolan kan det vara bra att veta att Klasskompisar utgår ifrån Lgr22 och Lgra22, samt andra styrdokument för skolan.
Teman
Känslor • Normer • Mobbning • Grupptryck • Kärlek • Vänskap • Relationer • Familj • Samtycke • Sexuella övergrepp • Alkohol • Tobak • Beroende • Identitet • HBTQ+ • Att vara anhörig • Utsatthet i hemmet • Ekonomisk utsatthet • Hedersnormer • Rättigheter • Rasism och övriga diskrimineringsgrunder
Till varje berättelse finns
- Introduktion till temat
- Övningar enligt en återkommande struktur:
- Enskilt – par – alla
- Lek
- Helgruppsövning
- Smågruppsövning
- Värderingsövning
- Arbetsblad att jobba med enskilt
Självklart kan du välja de övningar som passar gruppen bäst.
Varför finns Klasskompisar?
Klasskompisar ger barn och unga möjlighet att enskilt och tillsammans med andra reflektera över viktiga frågor, och öva sig i att uttrycka sin åsikt. Arbetet är stärkande och utvecklande både för individen och gruppen.
Att utgå från engagerande berättelser och andras situation gör det lättare för många barn och unga att prata om känslor och händelser, än om de ska utgå från sig själva. Novellerna innehåller många dilemman, och precis som i verkligheten är det inte alltid så lätt att veta vad man ska göra. Då är det bra att kunna diskutera tillsammans.
De flesta barn och unga mår bra, men inte alla. I materialet finns strategier som kan vara bra för alla att känna till och kunna tillämpa. Klasskompisar kan fungera förebyggande och är också ett sätt för dig som vuxen att upptäcka dem som far illa, hemma eller i skolan.
Brotts- och drogförebyggande
Hur stor risken är att barn och unga ska börja använda tobak, alkohol, narkotika eller få problem med spel om pengar eller begå brott hänger ihop med många olika faktorer i samhället, i skolan, i uppväxtmiljön och i individen. En av de allra starkaste skyddsfaktorerna är att klara skolan, och för att göra det behöver skolan vara en trygg miljö där elever trivs och känner sig inkluderade.
Klasskompisar bidrar till detta genom att främja positiva kamratrelationer och gruppsammanhållning. Det gäller förstås även när man använder materialet inom föreningslivet, på fritiden. Att få höra till och känna sig sedd av både vuxna och andra jämnåriga är viktigt. Klasskompisar hjälper också vuxna att identifiera barn som far illa. När barnen upptäcks innan de har utvecklat ett problematiskt beteende kan de få del av relevant stöd tidigare och därmed få möjlighet att utvecklas positivt.
Enbart information om att exempelvis rökning är farligt har ingen påvisad effekt – även om det förstås är viktigt att alla har korrekt kunskap. Att utveckla färdigheter att stå emot social påverkan, det har däremot effekt, och detta är en bärande del i arbetet med materialet.
Vem har skapat det här?
Klasskompisar har tagits fram av barnorganisationen Junis, med stöd från Stiftelsen Ansvar för Framtiden samt medel från Socialstyrelsen. Projektledare Mona Örjes, ordförande för Junis, har arbetat tillsammans med författaren Katarina von Bredow och socionomen Eva Grape Ersson. Många fler har bidragit! Socionomer, lärare och ledare, organisationer som möter barn och unga i olika livssituationer och viktigast av allt: barn och unga har läst och gett synpunkter för att innehållet ska vara så relevant som möjligt.